Waarom zou je beleid baseren op buikgevoel terwijl alle cijfers in het bedrijf aanwezig zijn? Wellicht wat verspreid, maar met een beetje inzet krijg je alles boven tafel. Wellicht niet direct helemaal vergelijkbaar qua periode of mediatype. Maar ook hier geldt; Met een wat inspanning is alles inzichtelijk te maken. Dus waarom zou je accepteren dat het effect van communicatie niet inzichtelijk te maken is op gedrag van je doelgroep?
Mediacijfers zijn vergelijkbaar te maken en in relatie te brengen met gedrag (sales). Daarmee kun je de media-inzet dus toetsen aan gedrag. Hierdoor voorkom je dat je soms op het eerste gezicht goedkope GRP’s inkoopt die met dit inzicht juist heel duur blijken te zijn. Bovendien zien we dat de succesvolle manager stuurt op zijn data en daarbij zijn eigen voorkeur aan de kant zet. Lees hier de volledige blog.
Waarom succesvolle marketingmanagers op hun cijfers sturen
Waarom zou je beleid baseren op buikgevoel terwijl alle cijfers in het bedrijf aanwezig zijn? Wellicht wat verspreid, maar met een beetje inzet krijg je alles boven tafel. Wellicht niet direct helemaal vergelijkbaar qua periode of mediatype. Maar ook hier geldt; Met een wat inspanning is alles inzichtelijk te maken. Dus waarom zou je accepteren dat het effect van communicatie niet inzichtelijk te maken is op gedrag van je doelgroep?
Niet vergelijkbaar wordt vergelijkbaar
Gelukkig zijn ze er nog; de nieuwsgierige marketeers, de marketeers die openstaan voor nieuwe inzichten. Wat opvalt bij deze professionals is dat ze sturen op data. Ze krijgen de cijfers wekelijks onder ogen. Analyseren ze feitelijk, trekken conclusies en handelen er ook naar. Ze zijn veeleisend. Wat in eerste opzicht niet kan, is voor hen geen voldongen feit. Wellicht dat het met enige moeite toch kan. Als ze cijfers nodig hebben die wellicht niet vergelijkbaar zijn, dan moet er iets op worden gevonden om ze wél vergelijkbaar te maken. Ze beschikken uiteindelijk over gestructureerde data op basis waarvan ze fact based beleid voeren. Ze willen immers hun beleid toetsen aan het gedrag van hun doelgroep.
Beleid toetsen aan gedrag
Voeren ze beleid met als doel het gedrag van mensen te
beïnvloeden dan willen ze dat beleid ook toetsen aan dat gedrag. Ze willen dus
ook de invloed van media-inzet op dat gedrag kunnen vaststellen. Natuurlijk, communicatie
heeft effect op bekendheid, attitude en imago. Maar hoe je het ook wendt of
keert de investering in communicatie zal vroeg of laat moeten bijdragen aan
sales.
Om communicatiebeleid voortdurend te optimaliseren moet je bijvoorbeeld
voor jouw merk weten hoe offline communicatie doorwerkt op je online
activiteiten. Het ligt voor de hand om besluiten hierover te baseren op de
heldere online-ratio’s met 3 cijfers achter de komma. Maar als je die niet in
verband brengt met je offline activiteiten , kunnen de besluiten wel eens
leiden tot besluiten met oogkleppen op.
‘Goedkope’ GRP’s
Het zal duidelijk zijn dat de succesvolle marketeer goed
geïnformeerd wil zijn. Die eist meer diepgang dan de standaard mediarapportages. Die gaan niet
verder dan de verantwoordelijkheid van de media-exploitant. Hebt u ooit een
rapportage gezien van een radio- of televisiecampagne waarbij minder GRP’s zijn
gerealiseerd dan vooraf gepland? Nee toch? Maar wat zeggen die GRP’s als je
niet weet wat het effect is op je sales, imago of bekendheid? Helaas niets meer
dan veronderstellingen.
Laatst maakten we een analyse van een televisiecampagne
waarbij een van de doelstelling het stimuleren van websitebezoek was. Het
mediabureau rapporteerde keurig meer behaalde GRP’s dan volgens plan ingekocht.
Echter bleek uit onze analyse dat de campagne er niet in was geslaagd om het
websitebezoek over de dag te wijzigen. Mensen bleven tijdens de campagne op
dezelfde tijdstippen de website bezoeken. Het werd nog erger toen bleek dat
vanuit een zogenaamd ‘goedkoop’ pakket bijna de helft van de GRP’s was ingepland
op tijdstippen met een zeer lage conversie naar de website. Bijna de helft ja.
Dan is goedkoop duurkoop. Gelukkig zorgde het deel dat wel in de juist tijden was
ingekocht voor een forse stijging van de online-ratio’s en conversie. Zie daar het
effect van offline op online. Met een betere planning van de spots zou het
effect overigens nog aanzienlijk groter zijn geweest. Helaas zien we dergelijke
resultaten van goedkoop ingekochte GRP’s te vaak. In markten als goede doelen,
online shops en toerisme signaleren we het regelmatig.
Kill your darlings
Terug naar de succesvolle manager. Die stuurt op zijn data.
Die streeft naar het inzicht van de verbanden tussen alle kanalen en de
effecten daarvan op gedrag. Op basis van die data neemt hij of zij besluiten
die er toe doen. Besluiten die fact based onderbouwd zijn. Ook al gaat dit ten
koste van hun eigen persoonlijke voorkeuren over media. Hun eigen intuïtie
stellen ze ter discussie en op basis van de verkregen data. En dat legt ze geen
windeieren.