De lessen die Chinese marketeers hebben geleerd over communiceren tijdens de corona crisis is tweeledig. Enerzijds hebben ze de mediamix aangepast aan het hogere gebruik van online media en anderzijds hebben ze zich vooral afgevraagd hoe kan ik mijn merken meer inhoud geven. Hoe kan ik NU iets bijdragen aan de oplossing van de crisis. Of in elk geval hoe kan ik het leed verzachten.
Sportclubs spelen er goed op in door online allerlei trainingtips te geven voor hun leden. Zo blijven ze fit in deze tijd dat sportaccommodaties gesloten zijn. Zo biedt Fit 4 Free en “woonkamer workout” aan op hun website en Youtube.
Steeds meer restaurants benutten hun keukencapaciteit nu voor het bereiden van thuisbezorg-maaltijden voor mensen die minder mobiel zijn. Het bloemenbureau vernietigt de overproductie nu niet, maar deelt die uit aan zorgmedewerkers. De boksschool sluit de deuren, maar brengt de oefenmaterialen naar buiten en daagt iedereen uit om een partijtje te sparren in de open lucht. Geweldige – vaak individuele en lokale – initiatieven.
Bekende merken zwijgen
Maar … hoe zit het met de bekende merken? Waar blijven de Vrienden van Amstel? Nu moet je het juist van je vrienden hebben. Stimuleer b.v. muzikanten om van huis uit voor de buurt muziek te maken. Zijn er al geweldige hoeveelheden papieren zakdoekjes en toiletpapier – gratis – afgeleverd bij de voedselbanken door een merk? Hoe vult de grootste drogisterijketen nu ‘Steeds Verrassend, Altijd Voordelig’ in? Hoe geven ze juist nu inhoud aan de zorg voor de gezondheid van klanten? En zijn er al uitzendbureaus die – belangeloos – een ondersteunende pool voor de zorg op hebben gezet? Waar zijn de NU die oer-Hollandse merken zoals Douwe Egberts en Unox? Wordt er in ziekenhuizen, brandweerkazernes, politiebureaus al koffie en thee geschonken door de mobiele DE-brigades? Ze kunnen het “schenken van koffie of thee” een extra lading geven? Ze zwijgen. Wellicht hebben ze het te druk met hamsterende consumenten van voorraad te voorzien om maar geen omzet mis te lopen?
Brand building first
Wat je er normaal gesproken ook van vindt, de telecomsector houdt het land
wel in contact, maakt thuiswerk en thuisonderwijs mogelijk met stabiele
verbindingen?! Zijn de
online-onderwijsmerken al actief om te kijken of zij iets kunnen betekenen om
de verveling en irritatie bij “opgesloten” gezinnen te voorkomen? Verlaag de
drempel voor het instappen en deelnemen aan online-opleidingen nu meteen.
Voorkom dat er in miljoenen huizen de verveling toeslaat tijdens een mogelijke
“lockdown”. Daar spelen KPN en Ziggo goed op in door de betaalkanalen NU gratis
aan te bieden. De makers van Call of Duty introduceerden met de kennis uit
China 2 weken geleden al een gratis versie. Maar ook klassieke spelers als Jumbo
gezelschapspellen, Ravensburg puzzels en dergelijke kunnen NU een rol spelen. Denk
nu niet meteen aan exploderende salescijfers, maar aan de betekenis die je aan
je merk kunt geven. Juist nu. Die sales volgt wel.
Benut je merkwaarden
Het lijkt er op dat marketeers door de corona-stress vergeten dat het juist
nu de tijd is om als merk je echte kernwaarden uit te dragen. Merken kunnen nu
laten zien waar ze voor staan. De welbekende ‘Why’. Je staat voor meer dan alleen een goed
product. Neem vanuit je eigen kernwaarden op een passende manier je
verantwoordelijkheid. Laat zien dat je jouw medewerkers inderdaad je
belangrijkste bedrijfsbezit vindt. Voeg de daad bij het woord en draag daadwerkelijk
je eigen kiezelsteentje bij om het de maatschappij wat makkelijker te maken
tijdens deze corona-crisis.
Investeer de komende tijd in je merkwaarden, in je sociale profiel. Na de crisis proifteer je er van op salesgebied. Dat is een geldende wetmatigheid in elke crisis. Als je er in slechte tijden bent voor je eigen medewerkers, voor je klanten en voor je leveranciers, dan weten die dat ook nog als het weer beter gaat. Dat is de learning die ze nu in China ook ervaren.
En als je even tijd hebt, lees dan zeker even de column van Mark Ritson met fantastische voorbeelden maar waarin hij ook de vloer aanveegt met Branson’s interne aanpak van de crisis …